Rady rodičům

Před nástupem do mateřské školy

  • Mluvte s dítětem o tom, co se v mateřské škole dělá a jaké to tam je. Seznamte je s kamarádem, který již mateřskou školu navštěvuje (pouze má-li dobré zkušenosti, aby Vaše dítě nevystrašil barvitým líčením špatných zážitků). Vyhněte se negativním popisům jako „tam tě naučí poslouchat, nebudou se tě na nic ptát“ … apod.
  • Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu se rozlučte (neodcházejte tajně) a ujistěte ho, že se vrátíte. Dítě potřebuje mít pocit, že se na vás může spolehnout.
  • Zvyšujte sebedůvěru dítěte. Ujistěte dítě, že mu věříte, a že to zvládne. Dítě musí mít k mateřské škole kladný vztah, z toho důvodu nikdy mateřskou školou nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest).
  • Veďte své dítě k větší samostatnosti, zvláště v hygieně, oblékání a jídle.Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat.
  • Zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni o tom, že dítě do mateřské školy dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte. Případně se dohodněte, že dítě bude vodit do MŠ ten, který s tím má menší problém.
  • Mluvte s pedagogem o adaptaci svého dítěte na nové prostředí.

V mateřské škole

  • Mámo táto, neměj strach, když se od tebe odloučím a nemluv o tom přede mnou.
  • Nechej mě samostatně: jíst, oblékat se, pomoz mi až tehdy, je-li to potřeba. Veď mě k pořádku.
  • Do školy chodím za zábavou a hrou, ne za trest.
  • Seznam mě s prostředím, kamarády a dospělými osobami v MŠ nejdříve za tvé přítomnosti, později to zvládnu sám.
  • Jsem-li nemocný, patřím do postýlky.
  • Pomůže mi, když si přinesu z domova plyšového kamaráda.
  • Nechávej mě ve školce jen nezbytně nutnou dobu, v práci také nejsi déle, než 8 hodin.
  • Při odchodu ze třídy se se mnou rozluč srdečně, ale krátce.
  • Je-li nějaký problém, upozorni paní učitelku.
  • Neklaď na mě nepřiměřené požadavky, ubližuje mi to.
  • Máš-li čas a chuť, pobuď se mnou při jakékoli činnosti během dne.
  • K navození dobrých vztahů přispívá, najdeš-li si čas a zúčastníš-li se se mnou některých aktivit nabízených mateřskou školou.

Další doporučení pro zákonné zástupce, jak pomoci jejich dětem

  • Věnujte dítěti soustředěnou pozornost - Při rozhovoru s dítětem se nezabývejte jinou činností; dejte mu najevo zájem, trpělivě dítě vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.
  • Vyprávějte dítěti a čtěte mu - Televize či video nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.
  • Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi - Pěstujte tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku svého dítěte.
  • Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí, zvířat i rostlin - Vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
  • Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte - Stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost vaše pozorná účast v těchto aktivitách posiluje citovou zralost dítěte.
  • Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za  - Oblast těchto aktivit ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
  • Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování  - Příroda je velká tělocvična, prospěje nejen dítěti, ale i vám.
  • Trénujte změny denního režimu související s povinnou školní docházkou a nástupem do základní školy - Ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní, čas pravidelného ukládání k večernímu spánku zmírní každodenní stres vás všech připravujte společně dítě na to, co ho čeká nového v době školní docházky.
  • Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi - Rozvíjejte uplatňování základních společenských pravidel při jednání s lidmi, podporujte schopnost vyřizovat drobné vzkazy a nebát se komunikace ve známém prostředí.