Před nástupem do mateřské školy
- Mluvte s dítětem o tom, co se v mateřské škole dělá a jaké to tam je. Seznamte je s kamarádem, který již mateřskou školu navštěvuje (pouze má-li dobré zkušenosti, aby Vaše dítě nevystrašil barvitým líčením špatných zážitků). Vyhněte se negativním popisům jako „tam tě naučí poslouchat, nebudou se tě na nic ptát“ … apod.
- Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu se rozlučte (neodcházejte tajně) a ujistěte ho, že se vrátíte. Dítě potřebuje mít pocit, že se na vás může spolehnout.
- Zvyšujte sebedůvěru dítěte. Ujistěte dítě, že mu věříte, a že to zvládne. Dítě musí mít k mateřské škole kladný vztah, z toho důvodu nikdy mateřskou školou nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest).
- Veďte své dítě k větší samostatnosti, zvláště v hygieně, oblékání a jídle.Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat.
- Zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni o tom, že dítě do mateřské školy dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte. Případně se dohodněte, že dítě bude vodit do MŠ ten, který s tím má menší problém.
- Mluvte s pedagogem o adaptaci svého dítěte na nové prostředí.
V mateřské škole
- Mámo táto, neměj strach, když se od tebe odloučím a nemluv o tom přede mnou.
- Nechej mě samostatně: jíst, oblékat se, pomoz mi až tehdy, je-li to potřeba. Veď mě k pořádku.
- Do školy chodím za zábavou a hrou, ne za trest.
- Seznam mě s prostředím, kamarády a dospělými osobami v MŠ nejdříve za tvé přítomnosti, později to zvládnu sám.
- Jsem-li nemocný, patřím do postýlky.
- Pomůže mi, když si přinesu z domova plyšového kamaráda.
- Nechávej mě ve školce jen nezbytně nutnou dobu, v práci také nejsi déle, než 8 hodin.
- Při odchodu ze třídy se se mnou rozluč srdečně, ale krátce.
- Je-li nějaký problém, upozorni paní učitelku.
- Neklaď na mě nepřiměřené požadavky, ubližuje mi to.
- Máš-li čas a chuť, pobuď se mnou při jakékoli činnosti během dne.
- K navození dobrých vztahů přispívá, najdeš-li si čas a zúčastníš-li se se mnou některých aktivit nabízených mateřskou školou.
Další doporučení pro zákonné zástupce, jak pomoci jejich dětem
• Věnujte dítěti soustředěnou pozornost
Při rozhovoru s dítětem se nezabývejte jinou činností; dejte mu najevo zájem, trpělivě dítě vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.
• Vyprávějte dítěti a čtěte mu
Televize či video nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.
• Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi
Pěstujte tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku svého dítěte.
• Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí, zvířat i rostlin
Vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
• Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte
Stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost vaše pozorná účast v těchto aktivitách posiluje citovou zralost dítěte.
• Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za
Oblast těchto aktivit ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
• Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování
Příroda je velká tělocvična, prospěje nejen dítěti, ale i vám.
• Trénujte změny denního režimu související s povinnou školní docházkou a nástupem do základní školy
Ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní, čas pravidelného ukládání k večernímu spánku zmírní každodenní stres vás všech připravujte společně dítě na to, co ho čeká nového v době školní docházky.
• Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi
Rozvíjejte uplatňování základních společenských pravidel při jednání s lidmi, podporujte schopnost vyřizovat drobné vzkazy a nebát se komunikace ve známém prostředí.