Adaptační plán

(pro celodenní docházku) 

Každé dítě prožívá nástup do mateřské školy jinak. Záleží nejen na vrozených dispozicích dítěte, ale i na tom, v jakém prostředí žije  a také na tom, jak je dítě na nástup do mateřské školy zralé a připravené. Vstupem do MŠ dítě poznává nové lidi, kamarády, přizpůsobuje se novým pravidlům, odlišnému režimu. Naším cílem je, aby dítě chodilo do školky rádo a bylo
v ní spokojené. Ke každému dítěti přistupujeme jako k individuální osobnosti a snažíme se přizpůsobit adaptaci jeho potřebám. Citlivé přijetí, klidné vystupování, tolerance, vcítění se do situace dítěte je základem pro získání důvěry a zmenšení jeho obav z nového prostředí bez přítomnosti rodiče. Tímto bude celý personál školy dítěti pomáhat vstoupit do nového prostředí.

1. Období před vstupem do MŠ

(Doporučení pro rodiče v PDF příloze)

Před zápisem do mateřské školy si mohou rodiče s dětmi v rámci „Dne otevřených dveří“ prohlédnout prostory mateřské školy, seznámit se s režimem dne, s personálem, s výchovně vzdělávacím procesem v obou třídách, s nabídkou vzdělávacího programu a v neposlední řadě se seznámí s vyučujícími obou tříd. Další potřebné informace dostanou rodiče na schůzce s rodiči nově přijatých dětí.

2. Adaptace po nástupu do MŠ

Časové období pro adaptaci je pro každé dítě zcela individuální a mělo by vycházet především z potřeb dítěte. Závisí na věku, psychickém vývoji i na povaze dítěte.

Počáteční fáze

Odloučení od rodičů trvá maximálně 2 hodiny. Pokud dítě po odchodu rodiče působí rozrušeně, vystrašeně, sklíčeně nebo začne plakat a je k neutěšení, je třeba přivolat rodiče. Pokud dítě v rámci úspěšné adaptace potřebuje, nabízíme možnost přítomnosti rodiče
s dítětem po určitou dobu ve třídě. Tato možnost se netýká jen prvního dne. Po domluvě
s učitelkou se pobyt rodiče může opakovat a postupně zkracovat podle toho, jak si dítě na nové prostředí přivyká.

Druhá fáze adaptace probíhá první dva týdny docházky do MŠ formou časově omezené docházky dle dohody se zákonnými zástupci. Doba pobytu ve škole se prodlužuje v závislosti na stupni socializace dítěte.

Třetí fáze adaptace

Během této fáze navštěvuje dítě MŠ pouze na dopolední pobyt včetně oběda. Tato fáze trvá tak dlouho, dokud dítě nezvládne dopolední pobyt bez pláče a stezku po rodičích.

Čtvrtá fáze - přechod na spaní.

Tato fáze nastává tehdy, když dítě zvládne dopolední pobyt v MŠ bez pláče a akceptuje učitele jako „bezpečnou základnu“, nechá se od něj uklidnit, hraje si a zapojuje se samostatně do činnosti s ostatními dětmi.

Závěrečná fáze

Adaptace je ukončena v případě, že se dítě cítí v MŠ bezpečně, nemá strach, je klidné, hraje si, zkouší nové činnosti a navazuje kontakty s ostatními dětmi.

 

Podrobněji zde: ADAPTAČNÍ PROGRAM MŠ.pdf Typ: PDF dokument, Velikost: 986.9 kB