Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO) klade důraz především na poznávání životního prostředí, na uvědomování si nezbytnosti zachování podmínek života, na poznávání vztahu člověka a životního prostředí. Zahrnuje činnosti a aktivity probíhající ve školách a školských zařízeních, v rámci volnočasových aktivit i v rámci neorganizovaného volného času jednotlivců zaměřené na oblast životního prostředí. Představuje jeden z klíčových preventivních nástrojů ochrany životního prostředí a je jedním z prostředků k naplnění udržitelného rozvoje.
EVVO rozvíjí klíčové kompetence v oblasti vzájemných vztahů mezi člověkem a životním prostředím, k nejdůležitějším patří kompetence k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, pracovní a občanské. Nezanedbatelné je také propojení EVVO s problematikou zdraví a zdravého životního stylu (MŠMT, 2008).
Školní program EVVO obsahuje nejen dlouhodobé, ale i krátkodobé cíle a výstupy v oblasti EVVO na škole, přehled aktivit, projektů a akcí v rámci aktuálního ročního plánu. Školní program EVVO stanovuje vzdělávací cíle a výstupy, výchovné a vzdělávací strategie a tematické zaměření EVVO na škole, rozvojové a organizační cíle školy, opatření, postupy a odpovědnosti k zajištění EVVO (MŠMT, 2008).
Školní koordinátor EVVO
Ing. Alena Plavcová, vyučující přírodopisu
Školní tým
Ing. Alena Plavcová , koordinátor EVVO
- Sestavení dokumentů EVVO a implementace do ŠVP
- Koordinace aktivit EVVO
- Zajištění školení a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO
- Spolupráce se zřizovatelem v oblasti aktivit EVVO a ekologizaci provozu školy
- Zajištění metodických a informačních materiálů EVVO v ZŠ
- Koordinace projektů EVVO
Vyučující na 1. a 2.stupni, vychovatelky ŠD, asistentky pedagoga
Vedení školy
Ing. Lýdia Milanovská, ředitelka školy
- Koordinace ekologizace provozu školy
- Spolupráce se zřizovatelem v oblasti EVVO
- Zajištění metodických a informačních materiálů EVVO v ZŠ
- Začlenění výsledků plánování EVVO do dokumentů školy
- Zajištění školení a zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků v oblasti EVVO
Ve školním roce 2019/2020 se 15 pracovníků školy zúčastnilo SWOT analýzy, která je důležitým nástrojem pro evaluaci, zhodnocení východisek a podmínek pro EVVO na škole. Je určena tvůrcům strategicky důležitých dokumentů a kromě pozitiv školy identifikuje také negativa, analyzuje příležitosti a hrozby (SWOT -> S = silné stránky, W = slabé stránky, O = vnější příležitosti, T = vnější hrozby) . Na základě výsledků této analýzy byly vedením školy ve spolupráci s expertním týmem školy stanoveny vize, tedy dlouhodobé cíle, o jejichž naplnění bude škola v následujícím pětiletém období usilovat. Více o výsledcích analýzy i o samotném programu EVVO viz přiložené dokumenty níže…
Výchovné a vzdělávací strategie EVVO
Kompetence k učení:
- vedeme žáky k tomu, aby samostatně a tvůrčím způsobem používali získané vědomosti
- vedeme žáky k aktivnímu získávání a třídění dalších informací z dostupné literatury, časopisů, televize, internetu, atd.
- zapojujeme žáky do soutěží a olympiád se zaměřením na EVVO
- výuku doplňujeme vhodnými výukovými programy, exkurzemi, návštěvami akcí zaměřených na EVVO
- při výuce používáme projekty, skupinové vyučování apod.
Kompetence k řešení problémů
- hledáme s žáky různé varianty řešení problémů životního prostředí
- učíme žáky o ekologických problémech diskutovat, své řešení obhájit a nahlížet na daný problém z více úhlů
- umožňujeme žákům prezentovat a obhajovat své názory, myšlenky a nápady ve školním parlamentu
- při řešení problémových úloh vedeme žáky ke spolupráci ve dvojicích nebo skupinách, k plánování práce, realizaci, hodnocení a prezentaci výsledků
Kompetence komunikativní
- učíme žáky naslouchat názorům druhých, vhodně vyjadřovat svůj vlastní názor, správně formulovat své myšlenky
- vedeme žáky ke vhodné komunikaci se spolužáky, učiteli a ostatními dospělými ve škole i mimo školu
- rozvíjíme přátelské vztahy ve třídách i mezi třídami
- začleňujeme do výuky kooperativní učení
Kompetence sociální a personální
- vedeme žáky k respektování pravidel, na jejichž formulaci se sami podílejí
- umožňujeme žákům podílet se na chodu školy, vyjadřovat své názory a kritické připomínky
- vedeme žáky k odmítavému postoji ke všemu, co narušuje dobré mezilidské vztahy
Kompetence občanské
- poznáváme s žáky přírodní a kulturní hodnoty v našem okolí
- na konkrétních příkladech učíme žáky chápat příčiny a následky poškozování přírodních a kulturních památek
- trénujeme uvažování žáků v souvislostech, vnímání závislosti rozvoje lidské společnosti na přírodě a stavu životního prostředí, porozumění ekonomické, sociální a ekologické provázanosti světa
- vlastním příkladem vedeme žáky k odpovědnému jednání vůči přírodě a prostředí v každodenním životě
- společně s žáky třídíme odpad
- vedeme žáky k zodpovědnému chování ke svému zdraví a zdraví svých spolužáků
- učíme žáky zodpovědnému přístupu k majetku a dodržování obecných pravidel slušného chování
Kompetence pracovní
- vedeme žáky k tomu, aby si vážili své práce i práce druhých
- vedeme žáky k zodpovědnosti za svoji práci
- umožňujeme žákům osvojit si praktické dovednosti pro chování a pobyt v přírodě
- učíme žáky uplatňovat principy udržitelného způsobu života
- učíme žáky odpovědně a ekonomicky nakládat s přírodními zdroji a odpady v souladu se strategií udržitelného rozvoje, minimalizovat negativní vlivy na životní prostředí